KAWAN LAMA – OFIS LAMA

HAHA.

Hantar kawan ke ofis di kawasan Bandar Sri Permaisuri, Cheras.
Tiba- tiba teringat ofis lama – ofismate lama di ndnco . Singgah Sebentar. Call.

Jom minum?

Ambil masa satu jam, Borak- borak cerita ofis lama. Orang ofis lama juga cari ofis baru. HAHA.

=============================================================

Di usia 26 tahun, aku sendiri masih belum tahu apa aku mahu, sehinggalah aku rasa, saat ini baru aku jumpa, aku sebetulnya menjadi seorang peguam syarie yang betul-betul peguam dan betul-betul syarie.

Aku minat menulis dan kadang-kadang minat membaca. Dan aku juga suka tolong orang. Kalau mampu, aku nak tolong semua orang dalam kesusahan tanpa aku minta diberi ganjaran / penghargaan / bayaran semula pun. Bukan mahu mengangkat bakul sendiri, tapi itulah aku.

Mari sini aku share satu cerita. Aku copy dari status fb aku jelah, sebab kalau taip pun benda yang sama.

————————————————————————————————————–

Tadi, ada client di court. Client baru minta untuk diconsult. Saya cerita lah sikit sikit tuntutan selepas pemceraian satu persatu. Usai senaraikan dan cerita. Dia tidak faham pada apa yang saya senaraikan. Apa itu harta sepencarian. Nafkah. Mutaah.

Terlintas dalam hati. Ramai lagi ummat tidak tahu. Kalau tengok pada pembetangan bajet 2015 ke arah mensejahterakan rakyat hak wanita dijaga, tapi masih ramai yang tak tahu hak wanita selepas penceraian (ok ini bukan isu saya).

Saya sambung bercerita tentang nafkah eddah. Saya kata dalam tempoh eddah . client kata saya tak dapat apa2 nafkah kecuali duit sewa rumah yang dibayar kepada saya. Bekas suami bagi saya untuk belanja saya dan anak2. Saya tanya berapa ringgit. Client jawab MYR1200 sebulan. Tapi itu tidak cukup. Anak saya minum susu Friso.

Saya fahamkan padanya yang dia dapat nafkah eddah tersebut dalam keadaan dia katakan dia tidak mendapatkannya. Akhir dia akur. Dia dapat nafkah eddah tersebut Dan sehingga kini duit tersebut didepositkan ke dalam akaunnya dalam keadaan bekas suami membayar ansuran bulanan rumah yang disewakan itu. (Rumah di Bandar Putra tu besar tahu tak?)

Saya sentuh pula isu harta sepencarian. Katanya kereta yang saya pakai Sekarang suami saya bayar ansuran bulanan. Kereta nama saya. Saya tanya jadi apa isu puan untuk menuntut? Dia diam. Saya geram dengan suami saya. Dia ada perempuan lain.

Saya. Krik krik.

Puan saya tanya apa kepentingan puan untuk menuntut mutaah harta sepencarian dan eddah? Suami puan walaupun sudah bercerai masih membayar kereta dan rumah puan malah duit sewa rumah puan dapat sepenuhnya.

Kalau saya suami puan saya dah tarik semua kemudahan yang saya berikan usai saya lafaz cerai.

Dia diam. Saya sambung.

Saya nampak hadhanah dan nafkah anak sahaja kepentingan pada puan.

Mahu open file?

Dia tunduk. Dan bersalam dengan saya dan kata. Awak belum berkahwin dan masih muda, tapi pandangan awak lebih kehadapan dari saya. Berapa perlu saya bayar untuk consultation INI?

Saya diam.

Seraya berkata. Tidak perlu.

Kan saya sudah bilang. Saya tidak dilahirkan untuk menjadi lawyer. Tidak gemar mencadangkan tuntutan berangkai Dan berantai pada client. Cukup sekadar APA yang perlu.

Nota : Eh kawan ofis lama itu, cepat cepat cari ofis baru! Terima Kasih belanja breakfast!!!

Nota Lagi : Fast and Furious 7 boleh lah dikatakan best. Aku layan sejak Tokyo Drift. Lagu tak kena dengan entry? Dah suka hati lah kan. Ke?

One thought on “KAWAN LAMA – OFIS LAMA

  1. Salam akk nk tnye boleh? Akk chmbering syariah kt ndnco ok x ? Civil akk chmbering kt mne ye?Sy nk tnye details kt akk boleh x? Skg akk kje kt firm mne?

Leave a Reply

